Hyvinvoiva opettaja – hyvinvoiva oppilas

Onko koulunne henkilökunta väsyneitä tai stressaantuneita? Ovatko yksittäiset TYHY-päivät osoittautuneet tehottomiksi työhyvinvoinnin ylläpitäjiksi? Tuntuuko aito oppilaiden hyvinvoinnin kehittäminen haastavalta? Kaipaatko uusia keinoja tehokkaaseen työhyvinvoinnin parantamiseen?

Opettajien työkuorma aiheuttaa stressiä ja väsymystä
Koulun henkilöstöön kohdistuvat odotukset ovat lisääntyneet viime vuosina Suomessa. Stressiä ja väsymystä on opetusalalla enemmän kuin muilla aloilla. Jopa kolmasosa opettajista kokee työnaiheuttamaa stressiä ja yli puolet kokee itsensä väsyneeksi. Yksi merkittävimmistä opettajien ammatinvaihtoon merkittävistä syistä onkin työuupumus.

Muistammeko riittävästi huolehtia koulun henkilökunnan työhyvinvoinnista?

Johtaminen helpompaa hyvinvoivassa työyhteisössä
Kouluyhteisön kehittäminen edellyttää avointa keskustelukulttuuria. Koulun johdon rooli työyhteisön hyvinvoinnin ylläpitäjänä on suuri – johdolla on valta ja vastuu työviihtyvyyden ylläpitämisestä ja kehittämisestä. Hyvä esimies tiedostaa olevansa palveluammatissa; hän antaa tukea oikeudenmukaisella ja tasa-arvoisella kohtelulla. Kouluyhteisön muutos syntyy parhaiten osallistavien menetelmien avulla.

Mitkä tekijät edistävät koulun henkilökunnan työhyvinvointia?
1. Kunnioittava, tukea antava, kehittymiseen kannustava ilmapiiri
2. Työntekijöiden kokonaisvaltainen hyvinvointi
3. Hyvä johtaminen – yksilöllinen kohtaaminen.
4. Itsensä johtaminen opettajan työssä.
5. Henkilökohtaiset työhyvinvointisuunnitelmat.

Tuntuuko, että aikasi ei riitä työhyvinvoinnin johtamiseen? Me tarjoamme tukea!

Hyvinvointivalmennus Hälsan tavoitteena on sparrata suomalaisia kouluja kouluhyvinvointia tukeviin muutoksiin. Hälsa järjestää vuorovaikutteisia koulutuspäiviä, jotka kehittävät työyhteisön ilmapiiriä ja työhön sitoutumista. Jätä yhteystietosi tästä, niin olemme sinuun yhteydessä!