Liikunnan avulla lisää tuottavuutta ja työhyvinvointia

Matti ja Teppo ovat työkavereita sijoitusliike Suuret Setelit Oy:ssä Helsingissä. Molemmat asuvat kymmenen kilometrin päässä toimistosta, jossa he tekevät kahdeksantuntista työpäivää aloittaen kahdeksalta. Matti pyöräilee huhtikuusta syyskuuhun joka aamu töihin, ja lokakuusta maaliskuuhun Matti käyttää bussia jääden kuitenkin pysäkillä, joka sijaitsee kahden kilometrin päässä toimistosta, jottei päivittäinen aamureippailu jäisi välistä. Tepolle liikunta ei ole niin tärkeää, joten hän ajaa autollaan kotoaan työpaikan eteen joka aamu. Onneksi työntekijöille on varattu omat parkkiruudut, muuten auton joutuisi jättämään satojen metrien päähän työpaikasta.

Työpäivän aikana Matti on tottunut tekemään puolen tunnin välein muutaman minuutin jaloittelu- ja venyttelytauon, innostuupa hän silloin tällöin tekemään muutaman kyykynkin. Tepon mielestä tälläinen on vain ajantuhlausta. Jaloittelutauot ovat pois rahan tekemisestä, ymmärtäähän sen nyt jokainen. Työpäivän jälkeen Matti ottaa fillarin alle ja polkaisee puolessa tunnissa kotipihaan. Samaan aikaan työpaikalta lähtevä Teppo on samoihin aikoihin omassa kotipihassaan.

Hälsan hyvinvointipäivillä laitetaan teidän organisaation työntekijöiden elintavat kuntoon!”

Iltaisin Matti on tottunut käymään kuntosalilla tai kävelemään läheisen lahden ympäri. Valoisaan aikaan on mukavampi käydä lenkkeilemässä, ja pimeään aikaan Matti viihtyy usein kuntosalilla. Jos illalla kuitenkin väsyttää liikaa, viettää Matti iltansa kotona rentoutuen. Yleensä Mattia nukuttaa jo Kymmenen Uutisen jälkeen niin paljon, että on aika siirtyä unille. Teppo ei ole koskaan oikein uskonut, että liikunnalla voisi olla muutakin hyötyä kuin kipeät lihakset, joten hän käyttää vapaa-aikansa television katseluun. Unenpäästä Teppo saa kiinni vasta keskiyön aikaan, jolloin yöunet jäävät liian lyhyiksi.

Suomalaisessa yhteiskunnassa 40 -tuntinen työviikko on tänä päivänä normi, kuten ylläolevan tarinan päähenkilöillä. Ruumiillisen työn tekeminen on vähentynyt samaan aikaan kun istumatyön osuus kasvaa jatkuvasti. Työn luonne on muuttunut. Työn luonteen muuttuminen passiivisempaan suuntaan tuo mukanaan sairauksia ja niiden aiheuttamia oireita. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat maassamme niin yleisiä, että niitä kutsutaan kansantaudeiksi. Työ muuttuu jatkuvasti myös stressaavampaan suuntaan: jatkuva kilpailu työpaikoista, tulospaineet ja individualisoituva yhteiskunta luovat kasvualustan mielenterveyden häiriöille, joita myös luonnehditaan suomalaisten kansantaudeiksi. Liikunnan avulla vähennettävissä olevat tuki- ja liikuntaelinsairaudet ja mielenterveyden häiriöt aiheuttavat yli puolet vähintään kymmenen päivää kestävistä sairauspoissaoloista (Kelan sairausvakuutustilasto 2015).

Alun esimerkissä Matti reippailee ennen jokaista työpäivää ja jokaisen työpäivän jälkeen. Hän myös tekee muutaman minuutin jaloittelun puolen tunnin välein toimistossa. Jo näistä kertyy keskimäärin puolitoista tuntia liikuntaa joka päivä, joten vaikka illalla jäisi liikuntahetki väliin, ei se haittaisi. Liikunnan on tutkittu parantavan unen laatua ja nukahtamista iltaisin, joten Matti on myös liikkumattomia virkeämpi seuraavana työpäivänä. Jos esimerkiksi työmatkasta edes pieni osa olisi mahdollista tehdä oman liikuntakoneiston avulla, on sillä välittömiä vaikutuksia esimerkiksi vireystilaan, välittäjäaineiden eritykseen aivoissa, sekä yleiseen mielialaan. Nämä edellä mainitut seikat lisäävät päivittäin työhyvinvointia, puhumattakaan pitkäaikaisen liikunnan harrastamisen tuomista hyödyistä työhyvinvoinnille: pitkäaikainen liikunnan harrastaminen parantaa tutkitusti stressinsietokykyä, muistia, uuden oppimista, kunto-ominaisuuksia sekä vähentää masennusta. Nämä kaikki ovat omiaan lisäämään myös työntekijän tuottavuutta, työpäivän aikaisen fyysisen ja henkisen kuormituksen samanaikaisesti vähentyessä.

Muutama haaste lukijalle, olit sitten työntekijä tai työnantaja – tai vaikkapa molempia:

  • Lisää työpäivän aikaista liikuntaa edes vähän: tee hetki töitä seisten, pidä venyttelytaukoja, tai jännitä jalat suoraksi istuessasi!
  • Sisällytä työmatkaasi edes jonkun verran liikuntaa: jää aikaisemmin bussista pois, jätä autosi hieman kauemmaksi työpaikasta, tai mene vaikka koko matka töihin omin lihasvoimin!
  • Lisää vähitellen mieleistäsi liikuntaa työpäivien ulkopuolelle: istumiseen ja makaamiseen verrattuna kaikki on plussaa!
  • Haasta kaverisi tekemään samoin!


Kirjoittaja

Jaakko Laitila
Liikuntatieteiden maisteri
jaakko@halsa.fi