Stressinhallintataidot: 10 vinkkiä stressinhallintaan

Stressinhallinnan keinot

On tärkeä pystyä hallitsemaan omaa stressiä. Kohtuullinen ja lyhytaikainen stressi ovat keholla normaalia ja jopa hyvästä. Tässä muutamia vinkkejä, kuinka voit hallita stressiä sekä työnantajana että työntekijänä.

4 vinkkiä työnantajalle:

  1. Salli epäonnistumiset ja virheet. Kannustava ilmapiiri on omiaan vähentämään työn paineita.
  2. Tue työntekijöitäsi työn rajaamisessa ja priorisoinnissa sekä kannusta ja tue heitä pyytämään apua kun kiire on kova.
  3. Kehitä työyhteisön vuorovaikutusta ja luottamusta. Ihmissuhteiden toimivuus on erittäin tärkeä positiivisen ilmapiirin ylläpitämiseksi. Peili-työkalutyökalu vuorovaikutuksen ja luottamuksen kehittämiseen työyhteisöissä.
  4. Kannusta työyhteisöäsi pitämään taukoja, liikkumaan työpäivän aikana ja vapaa-ajalla, hoitamaan ihmissuhteitaan tai löytämään muita itselleen sopivia keinoja palautumiseen ja itsensä energisointiin.

 

Toimivia malleja tässä mielessä ovat esimerkiksi, hyvä lähiesimiestyö, säännölliset kehityskeskustelut, varhaisen tuen toimintamalli, ja työhyvinvoinnin osaamisen kehittäminen henkilökohtaisesti, jossa tarvitaan ammattiosaamista: hyödynnä Hälsan 40 asiantuntijavalmentajan verkostoa, löydä oikea valmentaja, oikeaan aikaan. 

 

6 vinkkiä työntekijälle:

  1. Huolehdi, työn, vapaa-ajan ja levon tasapainosta. Tapaa hyvä ystäväsi vähintään kerran viikossa. Kaikkien elämän osa-alueiden tasapaino luo perustan stressinhallinnalle.
  2. Huolehdi päivittäisestä palautumisesta. Nuku 8 tuntia laadukasta unta yössä ja tauota tekemistä työpäivän aikana (esim. mindfulness). Riittävä lepo ja henkilökohtaisesti energisoivat harrastukset voivat olla hyviä keinoja stressinhallintaan.
  3. Jaa huolet ja murheet. Löydä vähintään yksi luottohenkilö, jolle voit puhua. Stressaavien asioiden panttaaminen ja niissä vatvominen itsekseen on usein kehoa kuormittavaa ja stressaavaa.
  4. Tee hyviä tekoja. 3 hyvää tekoa päivässä pitää mielen positiivisena. Hyvät teot ja niistä saatu kiitos ohjaa mieltäsi positiivisuuten ja pois stressitilasta.
  5. Huolehdi säännöllisestä liikunnasta. Tee 15 minuuttia työmatkastasi kävellen päivittäin. Pienikin määrä liikuntaa on askel parempaan. Säännöllinen liikunta lievittää masennusta ja ahdistusta.
  6. Syö säännöllisesti ja monipuolisesti. 5-7 ateriaa päivässä luo hyvän pohjan stressinhallintaan.

 

Ovatko nämä teemat teidän työyhteisölle ajankohtaisia?

Lisää näistä teemoista keskustellaan ke 29.11. Hälsan HR-aamussa.

Kaipaatteko vinkkejä työyhteisöllenne ja työntekijöillenne itsensä johtamiseen?
Tiedustele lisää: janne@halsa.fi tai puh. 045-6314322.