Miksi saamme liian vähän palautetta?

Valmentajalle palaute nousee teemana esille usein eri organisaatioiden kohdalla. Miksi saamme liian vähän palautetta? Yleensä työntekijät kokevat, että etteivät he saa tarpeeksi palautetta työpaikallaan, kuten useissa tutkimuksissa on tuotu esille. Tämä koskee kaikkia organisaatiotasoja aina henkilöstöstä esimiehiin.

Mutta miksi me emme saa tarpeeksi palautetta? Mikä siihen on esteenä?

Palautetta annetaan liian vähän

Kysyn usein valmennettaviltani, että milloin viimeksi he ovat saaneet palautetta työstään. Heitä alkaa hymyilyttämään, osa on vaivaantuneita ja osa hymähtelee ääneen. Jo useampaan kertaan valmennuksissani on ollut työntekijä, joka ei muista milloin on saanut palautetta työstään. Hän ei siis ole saanut rakentavaa tai positiivista palautetta lainkaan – ainakaan omasta mielestään. Jotkut taas muistelevat yli viiden vuoden takaista kehua esimieheltään.

Kysyn myös, että milloin viimeksi sinä olet itse antanut palautetta työpaikalla? Silloinkin kuuluu hymähtelyä. Suurin osa hätkähtää ymmärtäessään, ettei ole itsekään juuri antanut palautetta työpaikallaan. Kun kysyn esimiehiltä saman kysymyksen, se aiheuttaa usein kiusallisen hiljaisuuden.

Totta kai löytyy koutsaavaa johtamista toteuttavia esimiehiä, joille on luontevaa antaa palautetta. Osalle näistä esimiehistä palautteenantaminen on niin luontevaa, ettei sitä edes tarvitse juuri harjoitella. Osa heistä on taas opetellut antamaan palautetta.

Hiljaisen palautteen heikkous

Suomessa puhumme usein hiljaisesta palautteesta. Jos palautetta ei tule, niin silloin kaikki on hyvin. Mutta onko sittenkään? Myönteinen palaute ruokkii työssä onnistumista ja motivaatiota – luo työn imua. Me kaikki tiedämme sen, mutta miksi palautetta ei silti vain anneta?

Syitä voi olla monia. Palautteenantaminen voidaan kokea ajanhukaksi tai positiivinen palaute mielistelyksi. Joskus taustalla on varovaisuus, jopa osaamattomuus.

Joillekin on luontevampaa antaa rakentavaa palautetta, kun taas toiset antavat mieluummin positiivista palautetta. Työpaikalla kuitenkin tarvitaan molempia: sekä inhimillisesti annettua rakentavaa palautetta että myönteistä palautetta. Meistä voi tulla palautteenantamisen mestareita, jos vain harjoittelemme palautteenantamista.

Kuinka paljon palautetta tarvitsemme?

Kun valmennuksissa olemme keskustelleet positiivisen palautteen merkityksestä sekä kaikkien työntekijöiden merkityksestä palautekulttuurin kehittymisessä, ihmiset usein saavat ahaa-elämyksen. Kaikkien tapa toimia vaikuttaa työyhteisön kokonaisvaltaiseen palautekulttuurin.

On vielä hyvä muistaa, että yhtä rakentavaa palautetta kohden tarvitaan vähintään viisi positiivista palautetta, jotta vastaanottajan mieli on neutraali. Kun pidät tämän mielessä, niin voit ymmärtää, että kuinka paljon me tarvitsemme palautetta työpaikalla!

En ole vielä kertaakaan kuullut kenenkään sanovan, että on saanut liikaa positiivista palautetta työpaikalla. Milloin sinä olet viimeksi antanut positiivista palautetta työpaikallasi?


Ole yhteydessä, jos tarvitse apua työhyvinvoinnin kanssa!

Anne-Maria ”Anski” Lehtinen, esimiesvalmentaja
anski@halsa.fi