Työkaluja palautumiseen ja lomamoodiin pääsemiseen

Hyvän itsensä johtamisen yksi peruspilareista on palautuminen. Mikrotasolla työuupumus, stressinhallinta ja burn out -oireet voidaan pitää kontrollissa sopivalla määrällä liikuntaa ja hyvää unta. Makrotasolla puhutaan jo viikoista, kuukausista ja vuosista: kuinka päivittäiset valinnat vaikuttavat jaksamiseesi.

Tässä kokonaisuudessa yksi iso osa on loma, jolloin voit heittää ajatukset töistä pois. Suomessa perinteisesti lomat ajoittuvat valtaosin heinäkuulle, joten tässä ennakkoon vinkkejä sekä lomamoodiin että työkaluja hyvään palautumiseen loman aikana.

Suomessa loma-aika on usein heinäkuu, joten tässä vinkit sekä lomamoodiin pääsemiseen että työkaluja hyvään palautumiseen loman aikana.

Valmistaudu lomaan jo töissä

Virittäydy lomaan jo ennen lähtöä ja pohdi, että mitä voit tehdä, jotta asiat eivät jää roikkumaan. Ajasta sähköpostiin automaattinen lomaviesti jo muutamaa päivää ennen loman alkua. Varmista, että olet tehnyt oikeat asiat, jottei turhia asioita jää roikkumaan mieleen. Tarkastele lintuperspektiivistä omaa tekemistä: selvitä mitä on luvassa, kun palaat lomilta, jottei loman viimeiset päivät kulu suunnitteluun.

Jottei lomaa edeltävästä päivästä tule kaoottinen, niin se on hyvä raivata verrattain vapaaksi. Jätä itsellesi aikaa miettiä kuluvan kevään onnistumisia ja kirjaa itsellesi viisi oman työsi tähtihetkeä. Näin voit lähteä lomille positiivisilla fiiliksillä. Tietäen, että mistä asioita voit olla ylpeä ja tyytyväinen.

Jätä läppäri töihin ja pohdi somepaastoa

Työläppäri kannattaa jättää töihin, jottei työt kummittele yhden virtanapin päässä. Työsähköpostit ovat myös helposti saatavilla, joten työsähköpostin ilmoitukset voi ottaa pois puhelimesta loman ajaksi. Sopii myös miettiä, että pullisteleeko tietyt somekanavasi tai koko somesi työasioita. Näitä kannattaa välttää ja jopa pohtia kokonaisvaltaista somepaastoa – jättää some rauhaan hetkeksi.

Tunnista parhaat keinosi lomailuun ja ole läsnä

Tunnista parhaat keinosi lomailuun ja tee asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä. Toinen voi nauttia aktiivilomasta, joka on tarkastikin aikataulutettua, kun taas toinen voi nauttia löhöilystä ja kiireettömyydestä. Samalla tulee kuitenkin muistaa, että pelkkä löhöily ja oleminen ei auta parhaalla tavalla arjesta irti pääsemiseen.

Ole ennen kaikkea läsnä siellä missä olet. Nauti aamukahvista ilman kännykkää ja kuulostele ympäristöäsi. Kun liikut ulkona, niin kuulostele luonnonääniä ja havainnoi ympäristöäsi. Nauti lomastasi, koska olet sen ansainnut.